SPM VICTIM
Strawberry World



Assalamualaikum, kami pelajar tingkatan 5 dari SMK Doktor Burhanuddin disini berkongsi artikel tentang masalah masalah yang terjadi dikalangan masyarakat di Malaysia dan ini adalah projek kami menaip artikel untuk matapelajaran Sivik & Kewarganegaraan :)



Navigation

HOME :) PHOTO PELAJAR

Chat Here



width 200 height 79


506 status update
Kami akan menjalani peperiksaan yang penting pada 3Nov2014 dan doakan kami berjaya untuk tahun akhir di SMKDB :)
Credit Time

Template by : Wani Header by : Wani Basecodes by : Ainna Zieyha Best view : Google Chrome only

Masalah pengunaan internet dalam kalangan pelajar
Tuesday 30 September 2014 | 20:15 | 0 comments

Komputer merupakan salah satu media elektronik yang sangat canggih. Di komputer terdapat program. Kerana dengan progarm internet dapat dijalankan. Hampir semua orang menggunakan komputer untuk mendapatkan maklumat.

Selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat pada masa kini internet merupakan satu rangkaian maklumat yang dapat diperolehi melalui komputer. Kempen kerajaan "Satu rumah, Satu komputer" adalah sejajar dengan teknologi masa kini. Namun disebalik kebaikan yang diperoleh daripada internet terdapat kesan buruk yang timbul.

Interenet secara tidak langsung telah meracuni pemikiran remaja hari ini. Remaja bebas melayari web yang tidak sesuai dengan usia mereka seperti laman web lucah. Bahan yang berbentuk pornografi ini boleh membawa kepada jenayah seks seperti kes rogol, cabul kehormatan dan sebagainya.

Selain itu, internet juga dapat melekakan seseorang pelajar. Pelajar banyak menghabiskan masa dengan melayari laman web yang berbentuk hiburan semata mata. Masa yang sepatutnya diperuntukkan dengan mengulang kaji pelajaran terbuang begitu sahaja. Kesannya, pelajar akan ketinggalan dari segi akademik 
Penggunaan internet secara berlebihan dan tanpa kawalan juga menyebabkan remaja menjadi malas untuk bergiat cergas dalam aktiviti kokurikulum. Aktiviti kokurikulum seperti bersukan dan berpersatuan dapat menyihatkan badan tidal mendapat sambutan daripada pelajar. Remaja lebih suka menghabiskan masa di hadapan komputer. 

Di samping menjadikan remaja malas mengikuti aktiviti kokurikulum, timbu juga masalah sosial yang turut menjadi bebanan kepada masyarakat. Remaja yang mengunjungi kafe siber akan lebih terdedah dengan masalah sosial sepert melepak atau gengsterisme. Selain itu, remaja juga mudah terpengaruh dengan budaya kuning yang diperaleh dari Barat. 

Kesimpulannya, pihak ibu bapa perlu mengawasi anak-anak mereka semasa, melayari laman web di internet. Kerjasama daripada semua pihak adalah perlu agar kesan baik penggunaan internet tidak ditutupi oleh keburukan internet tersebut. Remaja perlu dibimbing kerana remaja hari ini merupakan tonggak negara masa depan.



Amirah, Farhana, Anati 




0 Comment(s)